Despre şi pentru Bacău: ştiri, geoinformaţii, fotografii, analize și comentarii. Totul la obiect.

miercuri, 23 noiembrie 2011

Alternativă la transportul în comun băcăuan?


   Mi-a căzut în mână un inedit document al Serviciului Circulaţiei din cadrul Poliţiei oraşului Bacău, privitor la tarifele practicate pentru transportul persoanelor prin urbe. Mijlocul de transport: trăsura. Data la care a fost emis documentul: 1 aprilie...1942!. Redăm în continuare tarifele practicate:
    „- cursa în oraş, gară, obor, căzărmi, cimitir etc, cu un cal: 30 lei
-          cursa în oraş, idem, cu doi cai: 40 lei
-          cursa dela gară în oraş sau domiciliu, cu un cal: 40 lei
-          cursa idem cu doi cai: 50 lei
-          cursa de jumătate de oră în oraş cu un cal: 50 lei
-          cursa idem cu doi cai: 60 lei
-          cursa de o oră în oraş cu un cal: 100 lei
-          cursa idem cu doi cai: 120 lei
-          cursa la parcurile Bistriţa sau Scholtz cu un cal: 100 lei
-          cursa idem cu doi cai: 140 lei”

    Pentru a putea compara aceste tarife cu ceea ce numim noi astăzi „coşul zilnic”, apelăm la o petiţie făcută de câţiva băcăuani către Primăria Bacău în acelaşi an învolburat din cel de-al doilea război mondial, în care se plângeau de preţurile „mari şi exagerate” (citat din document) practicate de comercianţii evrei. Iată câteva exemple: porumb 40 – 45 lei/kg, fasole 30 lei/kg, cartofi 25-26 lei/kg, ceapă 60-65 lei/kg, făină de grâu 100 lei/kg, lapte 50-60 lei/kg, smântână 160-200 lei/kg, ouă 25-30 lei/kg, brânza de vaci 200-250 lei/kg, păsări de curte 1200-1500 lei perechea.
  Dacă luăm în calcul preţul alimentului de bază pentru român, cartoful, ar reieşi că o plimbare din centru în actualul Parc Gherăieşti ar echivala cu 4 kg de tuberculi, adică aproximativ 4 lei în preţuri actuale...
  Nu v-ar încânta alternativa, făcând abstracţie de lipsa aerului condiţionat sau a deodorantelor primite gratis (primite?) pe timp de vară?



Foto: fostul Palat al Ateneului din Bacău
(sursa: carte poştală ilustrată din colecţia ing. Mihai Ceucă)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu