
Lucrarea „Teste de geografie pentru gimnaziu. Clasa a
VI-a” reprezintă un adevărat suport de instruire, menit să ofere
utilizatorilor săi (elevi și cadre didactice) un sprijin real în asimilarea
conținuturilor propuse de programa școlară în vigoare și în dezvoltarea de competențe.
Lucrarea este concepută pe baza competențelor generale și specifice din Curriculum național, aducând elemente de
noutate în ceea ce privește tehnologia de elaborare procedurală a itemilor și a
cerințelor acestora, pornind de la respectarea particularităților de vârstă a elevilor.
Față de metodele
clasice de evaluare la disciplina Geografia
Europei, care în multe cazuri făceau apel doar la memorarea și la
reproducerea unor termeni și concepte noi, elementele de tehnologie a evaluării
moderne a cunoștințelor și a abilităților practice sunt, în cazul lucrării de
față, armonios îmbinate cu modelele tradiționaliste, pe alocuri doar teoretice,
dar specifice conținuturilor studiate.
Testele respectă
structura programei școlare și cuprind următoarele capitole: Test inițial, Europa – caracterizare
fizico-geografică, Europa – caracterizare generală economico-demografică,
Regiuni și țări, Europa Centală, Europa de Sud (Mediteraneeană), Europa de Est,
Europa de Vest (Atlantică), Europa de Nord, Test sumativ.
Fiecare unitate
de învățare are, în deschidere, o sinteză care esențializează informațiile
teoretice referitoare la fenomenele geografice din spațiul respectiv, în
continuare fiind proiectați itemi care valorizează gândirea critică,
comparația, problematizarea, eseul structurat sau liber, schemele logice sau
elementele de joc didactic (aritmogrif), abordări comparative privite prin
prisma diferențierilor geografice regioanle. Toate aceste elemente de evaluare moderne
conferă lucrării și un important prag analitic pentru formarea unor competențe
superioare prin evaluarea conținuturilor școlare.
Fiecare test,
care este proiectat pe două pagini, este însoțit de un sugestiv și util suport
grafic și cartografic, menit să ofere utilizatorilor o gamă cât mai largă de
situații-problemă. Ilustrațiile, fie că este vorba de hărți mute, de hărți
fizice sau politice, de fotografii, scheme sau grafice (de tipul climogramelor,
piramidelor de vârstă, graficelor procentuale etc.) sunt clare, atractive, în
conformitate cu nivelul de vârstă și de înțelegere al elevilor, fiind un real
suport în evaluarea corectă a acestora.
Lucrarea este
recomandată cadrelor didactice și elevilor, fiind deosebit de utilă inclusiv
pentru elevii care participă la concursurile geografice specifice vârstei lor,
cu atât mai mult cu cât volumul de față face parte dintr-o serie de patru
titluri, menite să acopere cei patru ani de studiu ai geografiei, în gimnaziu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu