Despre şi pentru Bacău: ştiri, geoinformaţii, fotografii, analize și comentarii. Totul la obiect.
joi, iulie 09, 2020
miercuri, iulie 08, 2020
Magnolia lui Bacovia în pericol...
Un semnal de alarmă: magnolia lui Bacovia suferă. Dacă nu
avem grijă, în 2-3 ani o putem pierde...Avem specialiști silvici, există
horticultori pricepuți, Bacăul are un muzeu de științele naturii, cineva ar
putea salva acest arbore-reper. Poate este nevoie de un simplu tratament
foliar, poate se impun lucrări mai complexe. O expertiză este cât se poate de
necesară. Să nu uităm că acest exemplar este declarat monument al naturii, să
nu uităm de bucuria oferită cu generozitate băcăuanilor în fiecare primavară!
Etichete:
mediu,
parc,
patrimoniu,
spaţii verzi,
strategii,
Utilităţi
Panta Rhei
Fuge nerăbdător spre fântâna arteziană, ignorând strigatele
părinților. Zâmbești, intuind urmările. Cu o bucurie uriașă, gâgâlicea își mută
degețelele pe deasupra jeturilor de apă, chicotind. Surprinzi momentul și
transformi imaginea în tonuri de alb și negru, sub cine știe ce impuls
proustian. Ai reușit teleportarea, coborând în timp mai bine de patru
decenii...Copilăria este inima tuturor vârstelor, ne reamintește Lucian Blaga.
Etichete:
Bacăul de altădată,
Foto,
mediu,
parc,
patrimoniu,
spaţii verzi,
urbanism,
Utilităţi
marți, iulie 07, 2020
luni, iulie 06, 2020
Verde...insular
O amenajare
peisagistică înseamnă recuperarea, menţinerea, amenajarea şi punerea în valoare
a spaţiilor verzi urbane.
O amenajare peisagistică îşi propune axarea
compoziției pe particularitățile naturale ale sitului, atât în ceea ce privește
topografia, cât și vegetația existentă.
O amenajare
peisagistică ţine cont de specificul
ecosistemului și de particularitățile vegetației naturale, amplificând şi
armonizând valoarea intrinsecă a verdelui.
O amenajare peisagistică are nevoie să
privească retrospectiv și să acționeze prospectiv.
O amenajare
peisagistică se fundamentează pe nişte principii şi metode de organizare
ştiinţifice clare, unanim recunoscute.
O amenajare
peisagistică impune susţinerea calităţilor intrinseci ale vegetaţiei prin
elemente constructive durabile şi funcţionale.
O amenajare
peisagistică are în vedere că vegetaţia
reprezintă elementul cel mai important dar şi cel mai manevrabil al modelării
spaţiului, prin folosirea diferenţiată a taliilor, formelor, culorilor şi
texturii plantelor şi a adaptabilităţii diferitelor specii la variatele
condiţii ale mediului, prin multitudinea posibilităţilor de combinare şi
grupare a lor.
O amenajare
peisagistică regândeşte optim relaţia dintre natură şi elementele construite.
O amenajare
peisagistică înseamnă să cunoşti valoarea decorativă şi ecologică a speciilor
utilizate.
O amenajarea reuşită
a spaţiilor verzi urbane se bazează pe efectele dominante ale arborilor şi
arbuştilor, cărora li se asociază în proporţii variabile subarbuştii şi plantele
erbacee.
O amenajare
peisagistică trebuie să conserve şi să protejeze elementele vegetale vaolroase
preexistente.
O amenajare
peisagistică nu înseamnă să ciunţeşti, să îndrepți, să elimini, să nivelezi, să
simplifici.
O amenajare
peisagistică nu înseamnă să acționezi de azi pe mâine, îngrămădind disonant
câteva exemplare de arbori și arbuștii la câte o intersecție de alei, ci să ai
viziunea ansamblului de peste ani...
O amenajare
peisagistică nu pleacă de la ideea că verdele este un accesoriu ori lux
urbanistic, ci o dotare absolut necesară.
O amenajare
peisagistică nu este un câmp de manifestare pentru interese politice, inginerii
financiare şi afaceri de grup.
O amenajare
peisagistică nu se face doar pentru plăcerea vulgului sau cu gândul că mai toţi
orăşenii sunt naivi, fraieri, nerozi sau visători, ci este legată de suma
experienţelor, obişnuinţelor şi practicilor pe care un grup uman le dezvoltă în
acel loc, pentru întreaga comunitate.
O amenajare
peisagistică nu înseamnă doar lopată, drujbă, rulouri de gazon şi un braţ de
puieţi. O amenajare peisagistică înseamnă şi un strop de inimă pentru oraşul
tău…
Foto colaje: sus - 2009, jos - iulie 2020
Etichete:
insula de agrement,
investitii,
mediu,
parc,
sistematizare urbană,
spaţii verzi,
strategii,
Utilităţi
O insulă redată băcăuanilor...
Astăzi despre lucrurile bune. Marele câștig: reîntoarcerea
orașului cu fața către apa care l-a zămislit...
Etichete:
insula de agrement,
mediu,
parc,
sistematizare urbană,
spaţii verzi,
urbanism
duminică, iulie 05, 2020
sâmbătă, iulie 04, 2020
Modelări peisagistice la Insula de Agrement
Cineva spunea că ar fi cioatele arborilor acoperite cu
pământ...Nu, este vorba de valonament, mijloc de modelare peisagistică a
reliefului în profile larg concavizate care reunesc forme convexe, plane și
accidentate ale solului. Vorbim deci de o modalitate de realizare a
micropeisajului, solutie compozițională care urmărește eliminarea monotoniei
terenurilor plane, efecte vizuale și estetice, orientarea liniilor de vedere
și, de ce nu, crearea unor provocari pentru picii care descoperă lumea...
Etichete:
Foto,
insula de agrement,
mediu,
parc,
sistematizare urbană,
spaţii verzi,
urbanism
joi, iunie 18, 2020
Ninsoare de vară...
Fulgi mari în parc se rotesc grațios, precum păsările cerului înainte de ploaie. Unul câte unul se așează tăcut pe pământ, încântând o zi de iunie cu fâlfâit de liniște. Spectacolul naturii, frumusețea lucrurilor trecătoare sau mai simplu: starea de parc...
joi, iunie 11, 2020
Străzile Bacăului: prin texturi topofile şi topofobe
Străzile reprezintă elemente constitutive majore ale
texturii urbane, asigurând întreaga funcţionalitate a vieţii citadine. Ele
ordonează spaţiul urban, oferindu-i accesibilitate, fluiditate, repere vizuale
şi identitare, memorie. Dincolo de funcţiile multiple, de natură economică,
socială, politică, ecologică, care îmbracă aspecte specifice, corelate cu mărimea
şi complexitatea oraşului (circulaţie majoră pentru transport public de
persoane, transport de produse, accesul la locuinţe, tranzit sau legatură între
diferite zone urbane, promenadă etc), străzile, ca parte integrantă a spaţiului
public, trebuie să răspundă necesităţilor moderne, oferind un cadru prietenos,
flexibil şi accesibil acţiunilor umane, indiferent că ele sunt din categoria
celor necesare sau a celor opţionale.
Eşecul oraşului funcţionalist a adus în
ultimele două decenii la regândirea spaţiului public, cu readucerea în prim
plan a dimensiunii umane, din perspectiva pietonului care impune, printre
altele, şi rezolvarea amiabilă a conflictelor de genul pieton-automobil. Din
acest punct de vedere, străzile rămân în continuare o sursă majoră de stres în
comparaţie cu potenţialul reconfortant pus în valoare tot mai des prin proiecte
smart de revitalizare sau renovare urbană, urmărite de noi, în această parte de
lume, cu admiraţie şi jind.
Traseele noastre sunt jalonate de două tipuri
de atractori urbani: primari, care generează tipare comportamentale ce implică
deplasări zilnice spre şi dinspre aceştia (loc de muncă, şcoli, grădiniţe,
magazine de cartier) şi secundari, care generează o anumită ciclicitate sau
relaţionare ocazională (farmacii, spitale, parcuri, agenţii bancare, centre
comerciale etc). Aceste trasee au parte de stresori environmentali (zgomot,
poluare, trafic, aglomeraţie) care complică fluiditatea circulaţiei şi reduc
satisfacţia deplasărilor. Pentru ca ne
petrecem destul timp pe stradă, cateva întrebări sunt cât se poate de îndreptăţite.
Prezintă un grad de echipare care să corespundă cerinţelor oraşului modern?
Sunt accesibile, permeabile, sigure şi atractive? Încurajează circulaţia
pietonală şi non-motorizată? Prezintă un design plăcut, cu un profil
transversal polivalent? Prezintă funcţiuni multiple sau sunt doar necesare - şi
neplacute - fâşii de tranzit? Răspunsul la aceste întrebări conturează o faţetă
a calităţii vieţii urbane, concept generos, dar dificil de cuantificat pe
fondul lipsei de date viabile, utilizabile in aprecierea corectă a realităţii.
Am încercat să surprind câteva aspecte ale acestei problematici, prin aplicarea
unui chestionar simplu (aplicat în perioada: decembrie 2019-ianuarie 2020), în care 280 de respondenţi au avut de
precizat numele a două străzi atractive
şi numele a două străzi neatractive din municipiul Bacău. Nu a fost solicitată
motivarea alegerilor făcute, scopul principal al cercetării fiind acela de a
cartografia percepţia participanţilor şi de a identifica axele topofile si cele
topofobe ale deplasarilor citadine. Evident, rezultatele obţinute nu au avut la
bază un eşantion reprezentativ demografic şi social, constituit pe baze
ştiinţifice, deci nu putem generaliza rezultatele. Avantajul de a utiliza doar
grupa de vârstă tânără (14-19 ani) oferă însă chei de reflecţie sociologică şi
edilitar-urbanistică pentru un oraş aflat în declin demografic şi cu o imagine
urbană fragilizată în ultimul deceniu.
Cu
aceste precizări făcute, prezint pe scurt principalele reziltate, cu speranţa că
ideea poate fi continuată, la o scară care să permită o radiografie detaliată a
perceptiei băcăuanului asupra oraşului său.
-dispersia
menţionărilor: cele 1074 de răspunsuri au acoperit 40% din nomenclatorul
stradal băcăuan (131 de străzi dintr-un total de 326 existente). La nivelul
celor 280 de respondenţi, proximitatea faţă de domiciliu a constituit cu
siguranţă un factor important, precum şi ataşamentul faţă de loc, legătura afectivă
cu diverse repere spaţiale. Mu trebuie să ignorăm faptul că semnificatiile
personale date unui loc de o anumită persoană sunt esenţiale pentru experienţa cu
acel loc. Cu cât devenim mai familiari cu un anumit loc, cu atât mai mult creăm
semnificaţii pentru el. Semnificaţiile pot fi negative sau pozitive, similare
sau diferite, slabe sau puternice. Locurile fără semnificaţie ne afectează
altfel decât cele cu semnificaţii. (Corina Ilin, Orasul. Studii de
psihologie environmentală, Institutul European, Iaşi, 2009)
-notorietatea:
numărul total de menţionări, indiferent de percepţia pozitivă sau negativă.
Graficul de mai jos surprinde cele mai cunoscute străzi băcăuane... cu bune şi
cu rele.
-atractivitatea:
străzile care au oţinut cele mai multe menţionări pozitive. Diferenţa
semnificativă (în valori absolute) dintre prima clasată (str. Ştefan cel Mare)
şi următoarele două (Calea Mărăşeşti şi
str. Nicolae Bălcescu) reflectă mutaţiile survenite în ultimii ani în
oferta şi delocalizarea sectorului
terţiar (servicii, comerţ) în afara clasicei zone centrale. Rezultatele sunt
interesante şi din perspectiva dihotomiei cartiere vechi – cartiere noi, locuire
individuală – locuire în habitate colective, dotări standard – străzi care mai
păstrează ceva din oraşul „istoric” (în termenii generaţiei tinere)
-repulsivitatea:
graficul de mai jos evidenţiază cele mai neatractive străzi în opinia
participanţilor la acest chestionar aplicat în perioada decembrie 2019-ianuarie
2020. Aceste 14 străzi cumulează 60% dintre răspunsuri, restul de 82 de străzi
menţionate având în mare parte între 1 şi 5 răspunsuri. Ar fi foarte interesant dacă edilii ar identifica
cauzele care explică imaginea negativă a acestor artere de circulaţie....
-indicele
de atractivitate (calculat ca pondere a numărului de menţionări pozitive în
totalul menţionărilor) scoate în evidenţă superioritatea zonei centrale şi a
unor străzi cu o identitate bine ancorată în mentalul băcăuan prin specificul
tipului de locuire, existenţa unor atracţii de natură arhitecturală, ambientală
(spaţii verzi), dinamism economic. Schimbarea fizionomică a str. Aeroportului,
prin investiţiile recent încheiate, explică intrarea în acest top a acestei mici,
dar importante legături dintre aeroport şi trama stradală majoră.
Răspunsurile
date prin acest chestionar pot ridica o multitudine de alte aspecte: tipologia
străzilor în funcţie de raportul atractivitate-repulsivitate, concentrarea
spaţială în cartiere, specificul funcţional (relaţia străzi cu functiuni
multiple vs strazi specializate), centru vs periferie, oraşul prietenos vs
oraşul dizarmonic ş.a. Dincolo de
valoarea teoretică, aceste răspunsuri reflectă o stare de fapt care trebuie
luată în considerare în ajustarea/modificarea/conceperea
unor politici urbanistice îndreptate mai mult spre deservirea locuitorilor şi mai
puţin spre viziuni personale sau partinice, în care interesele oraşului se află pe un plan
secund.
Etichete:
sistematizare urbană,
strategii,
străzi,
urbanism,
Utilităţi
Abonați-vă la:
Postări (Atom)