Despre şi pentru Bacău: ştiri, geoinformaţii, fotografii, analize și comentarii. Totul la obiect.

sâmbătă, septembrie 22, 2012

Inedit: Transportul urban de călători în 1930

     Câteva spicuiri savuroase din “Regulamentul municipal pentru transportul călătorilor cu autobuze” elaborat de Servicul Tehic din cadrul Primărie Bacău în primăvara anului 1930:
            “Pe linia I (gară – Podul de fier) autobuzele vor sosi la gară cu 15 minute înainte de plecarea trenurilor şi cu 5 minute înainte de sosirea lor. Pe cele două linii (I – gară – Podul de fier, II – Parcul municipal Bistriţa de la Gherăeşti la fabrica Letea), concesionarul poate utiliza minimum 4 autobuze, două pe fiecare linie. Autobuzele vor avea caroseria de tip tramvai, cu minim 16-20 locuri fixe, comode. În locurile indicate prin placarde, staţionările sunt obligatorii. Placardele vor fi însemnate pe ambele părţi cu anunţul „Staţie de auto-taxi”, cu indicarea sensului în care merg autobuzele; confecţionarea şi întreţinerea lor sunt date în grija concesionarului. Autobuzele vor opri de câte ori li se va face semn pentru coborâre, de către călători. Atunci când vor fi locuri libere, autobuzele vor opri la toate semnele de urcare; personalul autobuzelor poate refuza accesul celor cu ţinută necuviincioasă. Fiecare pasager are voie să ducă cu el numai bagajul ce-l poate ţine în braţe, fără a incomoda pe vecin; pe linia I, bagajele vor putea fi transportate pe acoperământ. În timpul călătoriei este interzis fumatul, aruncatul hârtiilor, accesul animalelor – cu excepţia păsărilor ţinute în colivie sau a câinilor mici, de lux, ce pot fi ţinuţi în braţe. ”
            Alte prevederi din regulament stipulau obligaţia de a elibera, la cerere, abonamente cu reducere de minim 20% pentru elevi şi muncitori, vestimentaţia obligatorie a şoferilor (uniformă, şapcă, număr de ordine), starea de întreţinere a mijloacelor de transport („stare de curăţenie perfectă”, curse „bine încălzite” în sezonul rece).
            Preţurile biletelor pentru transportul pe cele două trasee au fost stabilite la următoarele sume:
-          Primărie – Gherăeşti: 10 lei
-          Primărie – Gherăeşti (dus – întors): 15 lei
-          Primărie – Fabrica Letea: 6 lei
-          Primărie – gară: 6 lei
-          Primărie – Podul de fier – Moara „Stâncă”: 8 lei
-          Primărie – obor: 6 lei
-          Gară – Podul de fier – Moara „Stâncă”: 10 lei
-          Gară – Gherăeşti: 12 lei
-          Letea – Gherăeşti: 15 lei
-          Letea – Gară: 10 lei

P.S: Să adăugăm faptul că traficul auto băcăuan era completat de nu mai puţin de 125 de autoturisme înregistrate în 1936 la Poliţia municipiului Bacău… 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu